Fakturi.ro program de facturare gratuit pentru IMMuri

Posted in Uncategorized on May 28th, 2014 by Szilard – Comments Off on Fakturi.ro program de facturare gratuit pentru IMMuri

Multe firme mici şi mijlocii depun eforturi serioase de a creşte eficienţa activităţii. În acest sens încearcă să automatizeze activitatea de producţie, dar de multe ori activităţile “auxiliare” produce cele mai mari costuri. De exemplu prin implementarea unui sistem nou de producţie se poate creşte eficacitatea producţiei, dar facturarea rămâne un factor ce încetineşte deservirea clienţilor.

Există o serie de programe de contabilitate sau de gestiune, care permit şi o facturare rapidă – pot afirma unii. Dar, dacă analizăm mai atent problema, observăm că aceste programe complexe sunt destul de scumpe (mii sau zeci de mii de euro) şi se adresează de regulă firmelor mari sau cel puţin firme medii.

Ce să facă firmele mici şi medii?
Firma Gsystems srl, din Odorheiu Secuiesc propune o soluţie inovativă: un sistem online de facturare accesibilă oricăror firme, care nu presupune investiţii iniţiale.

Ce funcţii oferă Fakturi.ro programul gratuit de facturare?

Cu Fakturi.ro emiterea facturilor si chitanţelor devine foarte uşoară, aproape automatizată. Nu trebuie să introduceţi datele clienţilor pe fiecare factură, trebuie doar să selectaţi clientul dintr-o listă prestabilită şi toate datele vor fi completate automat pe factură.
Aplicaţia calculează, de asemenea automat valoarea TVA-ului şi valoarea totală a facturii.

Lista de funcţii:

  • Nomenclator facturi
  • Nomenclator clienţi
  • Personalizare facturi
  • Mai multe formate predefinite pentru facturi şi chitanţe
  • Facturi proforme şi facturi internaţionale
  • Facturi predefinite
  • Nomenclator produse
  • Rapoarte de vânzări pe clienti şi pe produse
  • Raport cash flow
  • Trimiterea facturilor prin e-mail

Preţul programului de facturare

Cât costă utilizarea programului de facturare? Cum s-a menţionat şi la început programul de bază este gratuit. Pentru varianta PRO tariful lunar este de doar de 1 euro / lună.

Firmele care au testat programul de facturare gratuit pentru immuri Fakturi.ro au fost plăcut surprinşi de utilitate acestuia şi uşurinţa cu care se poate utiliza acesta.

Facturile pot fi personalizate atât ca dimensiune, formă, cât şi cu logo / antet, cu sau fără chitanţă.

Puteţi să încercaţi sistemul la http://fakturi.ro/.

Succes

Sistem de urmărire şi control al producţiei în industria uşoară

Posted in Uncategorized on August 8th, 2011 by Szilard – Comments Off on Sistem de urmărire şi control al producţiei în industria uşoară

O experienţă nouă în marketingul (industrial) online. Noile tendinţe pe pieţele de larg consum, dar şi cele de tip business to business ne oferă produse fizice şi servicii cât de cât palpabile prin medii online. Acum am avut o experienţă inedită, mai precis vânzarea personală a unui serviciu online. Partenerii noştrii de la G Systems au dezvoltat o platformă online de urmărire şi control al producţiei, accesibilă prin internet din orice loc, care nu necesită prezenţa managerilor în fabrică, pentru a fi la curs cu ce se întâmplă în producţie.  La prima analiză ni se părea logic, ca fiind un produs (serviciu) online să fie promovat, valorificat tot online. Dar la o analiză mai profundă, am realizat şi am căzut de comun acord, că o campanie de promovare – comercializare numai online, n-are nici o şansă.

Ideea de bază este acum, că este nevoie de vânzare personală intensivă, focusată pe o nişă bine definită. Vânzare care poate fi susţinută de elemente online.

Să vedem şi serviciile oferite. Despre ce este vorba?

Pentru fabricile de confecţii textile sistemele de urmărire şi control al producţiei sunt esenţiale pentru a asigura o productivitate ridicată a munci şi pentru a avea control asupra costurilor de producţie. Datorită investiţiilor mari de implementare, până acum aceste sisteme erau accesibile numai intreprinderilor mari şi multinatţonalelor, însă recent G-systems a dezvoltat Pcontrol, o soluţie inovatoare în acest domeniu. Pcontrol a fost dezvoltat pe o platformă web şi implementarea acestuia nu necesită investiţii iniţiale, poate fi accesat doar pe baza unui abonament lunar. Astfel şi fabricile mici şi mijlocii o pot implementa fără eforturi financiare, veniturile obţinute prin eficientţ şi productivitatea crescută după implementare fiind mult mai mari decât costurile lunare de operare ale sistemului.

Pcontrol este un sistem complet automatizat, bazat pe tichete de urmărire cu coduri de bare,  este foarte uşor de utilizat şi oferă o serie de avantaje, care duc la o creştere semnificativă  a productivităţii şi o reducere a costurilor de producţie cum ar fi:

Calculează randamentul fiecărui angajat şi asigura un sistem de salarizare bazat pe productivitatea individuală

Cunoaşterea randamentului fiecărui angajat este esenţial pentru orice companie. Aceasta asigură baza organizării procesului de producţie şi asigură informaţiile necesare pentru programele de instruire ale angajaţilor.

Pe baza acestor informaţii se poate implementa un sistem de salarizare motivant, bazat pe productivitatea individuală, ceea ce duce la o creştere semnificativă a randamentului şi a productivităţii.

Asigură control total asupra costurilor

Sistemul oferă informaţii precise şi detaliate (pe cheltuieli materiale şi salariale) ale costurilor pe comenzi, loturi de producţie, modele şi tipuri de produse. Programul calculează diferenţele între costurile estimate şi cele reale, şi oferă astfel posibilitatea de a identifica punctele slabe, în care, cu un control mai strict se pot reduce costurile.

Se poate controla nivelul defectelor calitative

Sistemul permite identificarea angajaţilor care comit greşeli şi permite penalizarea greşelilor. Astfel se reduce semnificativ numărul produselor finite cu defecte calitative şi costurile legate de remedierea acestora.

Sistemul oferă antecalculaţii privind costurile estimate ale unor comenzi

La primirea unei comenzi sistemul calculează costurile de producţie ale acesteia, incluzând costurile materiale şi costurile salariale, asigurând astfel informaţiile necesare pentru o ofertă de preţ. După finalizarea producţiei se pot compara costurile efectiv realizate cu cele planificate, identificând astfel punctele slabe, la care mai aveti posibilitatea să creşteţi eficienţa.

Asistenţă în planificare

Sistemul ajută în planificarea cât mai eficientă a procesului de producţie oferind informaţii despre distribuirea operatorilor pe operaţii, astfel încât să se minimizeze timpii morţi (de aşteptare) în procesul de producţie.

În afară de aceste beneficii, sistemul Pcontrol de la G-systems mai are două avantaje importante:

Sistemul poate fi implementat fără investiţii, doar pe baza unui abonament lunar

Pentru intreprinderile mici şi mijlocii investiţia iniţială în astfel de sisteme este prea mare, astfel implementarea unui astfel de sistem înseamnă eforturi financiare foarte mari şi risc ridicat. Faţă de celelalte sisteme similare, G-systems Pcontrol are avantajul că companiile o pot implementa aceasta fără investiţii importante în servere şi software, doar pe baza unui abonament lunar. Pentru a implementa sistemul este nevoie numai de un calculator cu conexiune la internet, o imprimantă laser şi un cititor de coduri de bare.

Managementul companiei are control asupra activităţii de producţie chiar şi când nu se află la fabrică

Fiind o aplicaţie accesibilă prin internet se poate urmării de la distanţă producţia zilnică, gradul de finalizare al loturilor lansate, numărul produselor finalizate într-o zi, gradul de finalizare defalcat pe faze de productie, precum şi multe alte informaţii importante despre activitatea de producţie. Toate aceste informaţii se pot accesa de oriunde din lume de pe un calculator cu conexiune la internet.

Cel mai mare avantaj oferit de G-systems Pcontrol este faptul că companiile au posibilitatea de a introduce un sistem de controlling performant fără investiţii iniţiale şi prin creşterea eficienţei şi a productivităţii vor economisi mult mai mult decât costurile lunare de operare ale sistemului. În urma întroducerii unui astfel de sistem companiile obţin o creştere a eficienţei şi a productivităţii între 10% si 30%, ceea ce la o companie medie poate însemna economii de zeci sau chiar sute de mii de euro pe an.

Pe lângă acestea, acum G-systems oferă posibilitatea de a testa gratuit sistemul pe o perioadă de până la 60 zile

La solicitarea clienţilor sistemul este implementat şi configurat şi poate fi folosit gratuit timp de două luni. În această perioadă se pot masură beneficiile şi avantajele aduse de sistem fără nici un risc şi în cazul în care beneficiile sunt mai mici decât costurile se poate renunţa la folosirea acestuia fără orice costuri sau obligaţii.

Puteţi să citiţi mai multe informaţii pe www.pcontrol.gsystems.ro

participarea la târguri şi expoziţii

Posted in Uncategorized on October 1st, 2009 by Szilard – Comments Off on participarea la târguri şi expoziţii

Târguri şi expoziţii

Cum să participăm cu succes la expoziţii?

A venit toamna, este iarăşi sezonul târgurilor: TIB, Advertising and Print Show, târguri de modă şi cosmetică, târguri de imobiliare etc, în alţi ani SIAB. Chiar dacă anul acesta se pare că avem mai puţini bani, mulţi dintre noi nu renunţă la expoziţii şi târguri. Important este să profităm de fiecare bănuţi investit, să nu devină ban aruncat.

Participare la târguri şi expoziţii, regionale, naţionale şi internaţionale este o ocazie excelentă de a întemeia noi relaţii de afaceri, de a îmbunătăţii imaginea firmei, respectiv de a prezenta activitatea şi produsele firmei celor interesaţi.

Spre deosebire de publicitatea tradiţională (ATL), evenimentele PR, respectiv expoziţiile şi târgurile pot oferii o experienţă mult mai personală, deoarece în acest mod este posibil ca să influenţăm clienţii prin aproape toate simţurile în acelaşi timp. De multe ori există posibilitatea de a încerca efectiv produsul sau serviciul.

De ce participăm la expoziţii?

Cauze, scopuri posibile:

–         Introducerea de noi produse pe piaţă

–         cunoaşterea unor noi pieţe,

–         analiza concurenţei,

–         dezvoltare baze de date,

–         dezvoltare relaţii comerciale,

–         obţinerea de noi comenzi,

–         dezvoltare brand.

Ce trebuie să avem în vedere?

Un prim pas către o organizare profesională a unei expoziţii este alegerea optimă a expoziţiei la care dorim să participăm. Aici trebuie să fim atenţi la: locul şi perioada expoziţiei, tematica precisă a expoziţiei (general, tehnic, de consum, auto, turistic, etc.) organizatorul şi renumele acestuia, vizitatorii târgului, costurile de chirie a standului şi nu în ultimul rând bugetul dedicat evenimentului.

Urmează o serie de acţiuni importante. Este indicat să le introducem într-un grafic de acţiune bine definit:

–         rezervarea standului, de indicat cu luni înainte, şi luând în considerare dimensiuni, poziţii, facilităţi necesare

–         obţinerea materialelor publicitare: prezentare de produse, de firmă

–         invitarea celor interesaţi, trimiterea de invitaţii personale sau prin media

–         construirea standului: poate fi stand închiriat de la organizatori (ieftin şi facil) sau stand personalizat, care poate avea efecte mai puternice prin personalitate

–         acţiuni logistice: produsele şi materiale de prezentare

–         selectarea şi pregătirea personalului de stand (angajaţi proprii şi – sau hostesse)

–         participarea concretă la evenimente: primirea clienţilor, prezentarea firmei şi a produselor ei, încheierea de contracte, obţinerea de comenzi şi de informaţii

–         acţiuni finale: desfacerea standului, împachetare, prelucrarea şi utilizarea informaţiilor şi follow –up.

Efectele pozitive ale expoziţiei mai pot fi îmbunătăţite printr-o serie de metode: promovare pe spaţiul expoziţiei cu pliante (după obţinerea autorizaţiei din partea organizatorilor), scurte programe interactive (prezentare de produse sau mini conferinţe) la stand sau în spaţii special amenajate. Este importantă prelucrarea informaţiilor obţinute şi utilizarea acestora. Nu trebuie sa uităm nici de promisiunile făcute la expo – oferte de preţ, vizite la clienţi, apeluri promise etc. Poate avea un efect foarte pozitiv, dacă le mulţumim vizitatorilor printr-o scrisoare sau un telefon.

Colaborarea cu specialişti experimentaţi în domeniu poate oferii avantaje substanţiale pentru firma noastră. De asemenea, putem economisi timp, energie şi putem creşte eficienţa participării la expoziţii şi târguri.

Benedek Adrienne

Székely Szilárd

Marketingul industrial – prima parte

Posted in Uncategorized on August 17th, 2009 by Szilard – Comments Off on Marketingul industrial – prima parte

Nu vedem pe diferite canale TV comerciale spoturi publicitare care să prezinte – promoveze de exemplu unele utilaje industriale de minerit sau alte instalaţii, utilaje industriale? De ce?

Există oare activitate de marketing şi sau publicitate la firme din domeniul industrial sau b to b? Dacă există, cum se desfăşoară?

De ce sunt agenţiile de publicitate axate (aproape) în exclusivitate asupra produselor de larg consum? De ce apare marketingul produselor şi serviciilor industriale ca un copil orfan?

Am avut experienţa complexă de a lucra în domeniului marketingului al ambele categorii de activităţi. În b to c: produse de larg consum – FMCG -, servicii pentru largul public, comerţ en detail, turism, alimentaţie publică. De asemenea, am petrecut mult timp în domenii industriale, b to b: comerţ cu materiale de construcţii şi oţel, construcţii, logistică – transporturi, informatică – web, comerţ cu maşini pentru industria uşoră etc. Peste tot, ne-am întâlnit cu metode, aspecte noi, interesante. Primul lucru ce am observat, că piaţa ţintă şi mecanismele de luare a deciziei de cumpărare, achiziţie definesc stilul, concepţia activităţii de marketing al fiecărui domeniu. De multe ori observăm metode inedite c care poţi avea succes răsunător în unele domenii. Unele metode, instrumente de marketing care asigură succes sigur pe piaţa berii, s-ar putea să fie total ineficient pe piaţa produselor de instalaţii sau sanitare. Pot să însemne bani aruncaţi pe fereastră.

Desigur principiile de bază ale organizării activităţii de marketing sunt aceleaşi. Foarte redus putem prezenta în felul următor: facem o analiză, un diagnostic al situaţiei, al pieţei, planificăm, executăm şi eventual controlăm sau analizăm rezultatele la sfârşitul proiectului. Mai concret, pornind de la cercetare de piaţă (cercetări calitative şi cantitative adaptate la mediul respectiv) şi analizând mediul intern al firmei identificăm direcţiile de dezvoltare posibile. Utilizând în mod adecvat mult comentata analiză SWOT, adică nu numai înşirăm punctele tari şi slabe, ameninţările şi oportunităţile, ci le analizăm ca părţi a unui sistem, care se influenţează reciproc, vom obţine puncte puternice de reper în dezvoltarea unei strategii marketing. Elaborăm planul de marketing – politica de produs, de preţ, de distribuţie şi cea promoţională, identificăm obiective clare, care motivează şi care pot fi atinse, grafic de acţiune, de termene de execuţie şi responsabili.

În mediul de afaceri din România, este un aspect mult ignorat (cu excepţia a câtorva firme, care merită lăudate), faptul că la elaborarea unei strategii de marketing, trebuie să pornim de misiune şi – sau viziunea firmei, de la obiectivele generale ale organizaţiei. La noi, cazul tipic este că „ne apucăm de marketing” când deja avem probleme mari şi pierdem piaţă. Este bine să planificăm din timp şi să ne adaptăm în mod continuu la schmbările ce apar şi vor apărea. Fără planuri ne rătăcim, ne plimbăm dezorientaţi, în cel mai bun caz luptăm pentru supravieţuire. Iar, acest lucru este valabil atât în cazul unei brutării mici, cât şi în cazul unui mamut industrial.

Székely Szilárd

Avem şi noi blog

Posted in Uncategorized on August 14th, 2009 by Szilard – Comments Off on Avem şi noi blog

Marketingblog – de ce ne-am apucat? Suntem implicaţi într-un domeniu de activitate cu o dezvoltare permanentă, chiar dacă există unele regrese, chiar dacă ritmul se schimbă, chiar dacă direcţiile de dezvoltare se mai schimbă. Nu putem nega tendinţa de dezvoltare a marketingului.

Acum câţiva ani, când ne-am apucat de marketing, televiziunea, presa scrisă (şi radioul) dominau aproape în totalitate media, cel puţin din punct de vedere la comunicaţiei de marketing. De atunci, situaţia s-a schimbat drastic.

Fără comunicare online practic nu exişti. Toată lumea vrea pagini web, chiar şi cei care încă nu au nevoie concretă. „Să avem şi noi”. Alte firme comunică cu piaţa lor bazându-se în mare parte pe mediul online: pagini web, e-mail, skype, messenger, publicitate online, e-commerce.

Blog. Blog de companie. Ne-am dat seama şi noi, că avem nevoie de el. Chiar dacă, acum câţiva ani nici nu sţiam de existenţa lui. V-am zis puţin înainte, că piaţa se schimbă, marketingul se schimbă. Paginile web statice, banale nu mai sunt atractive. Marketingul online este la modă, este atractiv şi (încă) ieftin. Noi vrem să fim printre primii. Acum câţiva ani am pornit o serie de articole de specialitate despre diferite teme de marketing: expoziţii şi târguri, necesitate publicităţii etc. Acum continuăm în mediul online, oferind o parte însemnată din cunoştinţele teoretice şi experienţele practice partenerilor noştri. De fapt, ne bazăm pe interactivitate. Aşteptăm răspunsuri, opinii.

În urmă cu un an o firmă de webdesign (partenerii noştrii de la Mini-Web) ne-a solicitat sprijinul în dezvoltarea unei strategii de marketing online. Recunosc, a fost o provocare importantă pentru firma Asti Advertising. Cunoaşteam destul de superficial mediul de marketing online. Încetul cu încetul ne-am acomodat în acest mediu, cum se dezvolta proiectul am învăţat, am oferit sfaturi, a corectat greşeli. Când strategia a luat formă, ne-am dat seama că multe aspecte s-au schimbat pe parcurs. Ne-am convins că este nevoie de un progres continuu, trebuie să urmăreşte tendinţele, să identifici noi oportunităţi.

Marketingblog-ul a fost lansat din astfel de considerente. Dorim să ţinem pasul cu dezvoltarea, să învăţăm, să experimentăm, să transferăm cunoştinţele noastre prietenilor, partenerilor existenţi şi potenţiali. Vorbim aici de cunoştinţe despre: marketing, HR, marketing industrial, cercetare de piaţă, publicitate, management.

Am studiat marketingul, l-am pus în practică, l-am adaptat şi l-am predat. Acum învăţăm din nou, aplicăm din nou. Cercul nu se închide.

În următoarele zile, săptămâni vor apărea o serie de alte articole interesante (sperăm şi pentru voi). Câteva titluri – teme probabile: marketing industrial, marketingul locurilor etc.

Dorim să comunicăm cu voi cât mai interactiv. De aceea, vă rugăm, vă încurajăm, să postaţi opinii critici, comentarii sincere, solicitaţi articole sau sfaturi personalizate.

Benedek Adrienne

Székely Szilárd

Marketingul industrial – continuare

Posted in Uncategorized on August 14th, 2009 by Szilard – Comments Off on Marketingul industrial – continuare

Deci, ce caracterizează marketingul industrial?

Să începem analiza, de la modul în care se fac achiziţiile de tip industrial. Argumente, metode de influenţare obiective şi subiective apar în acelaşi timp. Un manager de aprovizionare poate fi convins relativ uşor de un vechi agent, de la o firmă parteneră bazându-se pe relaţii personale, dar în acelaşi timp el trebuie să ofere şi argumente concrete, cu care decizia de achiziţie poate fi susţinută în faţa şefilor şi colegilor. Aceste argumente pot fi cifre, informaţii concrete despre produse, capacităţi, condiţii comerciale, de transport etc. Nu ne putem aştepta, ca un manager să fie el şi cel mai corect şi loial angajat, care la ora 8 dimineaţa îşi cumpără un iaurt sau desert pentru copilul său, influenţat pe plan emoţional de reclamele de la TV, ca peste puţin timp să ia o decizie importantă numai pe baza cifrelor, mai ales, dacă e vorba de interacţiune umană cu reprezentanţii furnizorilor.

Importanţa forţelor de vânzare. Contrar pieţei produselor de larg consum, unde reclama în masă este (încă) considerată cea mai utila metodă de comunicare, la pieţe de tip industrial relaţiile personale, vânzarea personală are o importanţă hotărâtoare. Poţi să ai cel mai bun produs, cele mai bune preţuri, dacă agentul nu este în stare să construiească o relaţie pe termen lung cu clienţi nu vei avea niciodată rezultatele dorite. În acelaşi timp, trebuie menţionatşi faptul că este nevoie de abilităţi, cunoştinţe şi experienţe foarte diferite pentru un reprezentant de vânzări, care comercializează produse sau servicii de un înalt nivel tehnologic, de mare valoare pentru managerii de achiziţii sau directori executivi de la firme mari, faţă de un “agent bonibon”, o “avon lady” sau un comis voiajor, care vând produse de uz zilnic.

Alte caracteristici specifice pieţelor b to b:

– mai puţin cumpărători, dar mai importanţi

– relaţii vânzător – cumpărător mai strânse

– aprovizionare profesionistă

– mai multe vizite de vânzare

– cerere indirectă, este influenţată de piaţa de consum

– concentrarea geografică a achiziţiilor

– cerere instabilă

Din aceste cauze, politica promoţională, ca element al celor 4P, trece la rândul ei prin următoarele schimbări:

– se utilizează şi aici mediile şi instrumentele clasice, dar în alte procente

– oferă (în primul rând) informaţii obiective

– se adresează unui public mai restrâns, specializat

– utilizază instumente specifice: expoziţii, PR, promovare vânzărilor, sisteme de discount, cataloage de produse, prezentări de produse, seminarii, pagini aurii.

Scopul principal al acestor instrumente este să susţină forţele de vânzare, ca factorul principal pentru succesul comercial. Dar despre aceste lucru, într-un alt articol.

Acest domeniu prezintă unele aspecte comune, iar altele total diferite de marketingul bunurilor de larg consum. Cei care iau deciziile de achiziţie sunt „influenţaţi” atât cu metode subiective, cât şi obiective, dar de fiecare dată aceste decizii trebuie argumentate în mod obiectiv.

Metode de comunicare specifice marketingului industriale: expoziţii, cataloage de produse, cd-uri multimedia, outdoor, reviste de specialitate, cursuri de specialitate. Forţele de vânzare deţin o importanţă crescută, dar trebuie susţinute de activitatea de comunicare. “Activitatea de vânzăre începe cu mult înainte ca agentul de vânzare să ridice receptorul”.

Un ultim aspect al marketingului industrial, este cel al bugetului. Buget care este de regulă sensibil mai mic, decât cel pentru produsele de larg consum. Acest lucru se datorează publicului mai restrâns, care totuşi este “înconjurat cu mai multă atenţie” – vizite, cataloage, cadouri promoţionale, etc.

Mult succes…

Szekely Szilard, Asti Advertising srl.

Marketingul locurilor – promovare localităţilor şi regiunilor mici

Posted in Uncategorized on August 14th, 2009 by Szilard – Comments Off on Marketingul locurilor – promovare localităţilor şi regiunilor mici

Conducerea, dezvoltarea comunităţilor locale presupune un efort şi cunoştiinţe speciale. Conducerea unor localităţi mai mic, cu un personal redus, trebuie să rezolve o serie de probleme de natură foarte diferită. Începând cu probleme administrative, investiţii, probleme financiar-contabile, până la problemele, reclamaţiile de zi de zi, având ca sursă unele situaţii sociale sau de infrastructură locală. De multe ori, uităm de unele aspecte legate de marketingul locurilor şi de resursele umane.

Primarii din localităţile mai mici, liderii unor reguni pot deveni mult mai eficienţi şi de succes, utilizând aceste instrumente, posibilităţi.

Auzim foarte des reclamaţii, că nu există locuri de muncă la sate şi în oraşe mici, nu există investitori. Din când în când, suntem chir invidioşi pe unele localităţi vecine unde a apărut un investitor. Sau se deschide o unitate de turism, care se dovedeşte a fi de succes. În alte locuri, există un peisaj fantastic, monumente istorice şi tot nu apar turiştii. Ba, din contră, pleacă şi tinerii din regiune şi specialiştii.

Toate acestea nu sunt din pură întâmplare. Trebuie şi se poate lua măsuri concrete pentru schimbarea situaţiei. Unii dintre noi, au luat măsuri şi au deja succes: au atras investitori, vezi unele localităţi din zona Arad, (sate cu câteva mii de locuitori, au atras investiţii de zeci de milioane euro, care dau de lucru la 500-600 de persoane). Alte zone dezvoltă programe turistice, de ex. Zona Bran, Sibiu –  fostă Capitală Culturală Europeană sau Praid – cu Festivalul Sarmalelor. Alţi stau şi aşteaptă neputincioşi ca situaţia să se schimbe, sau se plâng autorităţilor. Dacă nu luăm măsuri, sigur nu vom avea rezultate.

Măsuri concrete: apelăm la o analogie simplistă, relaţia medic pacient. Trebuie să analizăm, să diagnostizăm cu precizie problema, trebuie să căutăm soluţii, tratament.

Strategia de marketing locală – să ne imaginăm, să desenăm imaginea localităţii, regiunii în viitor. Cum dorim să arate peste 5-10 ani, ce imagine să aibă? Este nevoie de obiective, măsuri, planuri concrete, armonizate. Dacă dorim să dezvoltăm turismul rural, atunci să avem infrastructura minimă, drumuri, posibilităţi de agrement.

Target – să definim, categoriile pe care dorim să le atragem, sau cărora dorim să vindem produsele. De ex. turişti din români din oraşe mari sau turişti ecologici, din zona germană a UE. Alt exemplu, dorim să comercializăm produsele tradiţionale. Unele zone: Bran, Valea Prahovei, Corund au succes mult mai mare în astfel de încercări. Vând de multe ori produse făcute în alte zone la preţuri mult mai mari, fie vorba, de ceramică, produse din lână sau alimente tradiţionale. Important este că unele zone au „brevetat” în mintea cumpărătorilor unele produse: vin de bordeaux, pălincă de zalău, „kürtős kalács” – colac secuiesc, Aceştia pot vinde mai uşor aceste categorii de produse.

Responsabili, executanţi – cine pot duce la bun sfârşit aceste proiecte? Liderii comunităţilor locale trebuie să promoveze,  dar este indicat să colaboreze cu consultanţi, specialişti externi. Astfel se combină cunoştinţele teoretice şi experienţa, cu cunoaşterea specificului local.

Rezultate aşteptate – se dezvoltă imaginea internă şi externă a regiunilor, pot atrage mai uşor investitori şi turişti. Venituri mai mari pentru primării. Este mai uşor să convingi tinerii, specialiştii şi intreprinzătorii locali să rămână sau să se întoarcă acasă.

Székely Szilárd, Asti Advertising srl.